Home » Reviews Kleurboeken » Lantaarn Publishers » Mannenkleurboek (Lantaarn Publishers) – Review
Mannenkleurboek - Lantaarn

Mannenkleurboek (Lantaarn Publishers) – Review

Mannenkleurboek - Lantaarn - CoverSpeciaal voor mannen: Mannenkleurboek

Van uitgeverij Lantaarn ontving ik, via KvV, het Mannenkleurboek. Allereerst mijn hartelijke dank hiervoor. Het formaat van dit boek is redelijk groot met zijn 29 x 29 cm. Het papier is niet heel dik, maar wel stevig genoeg en mooi wit. Alle bladzijden zijn enkelzijdig bedrukt. Dit laatste is een groot voordeel, omdat je er daardoor met allle mogelijke kleurspullen in kunt werken. En als je een plaat echt heel mooi gekleurd hebt, kun je hem eruit halen en ophangen in een mooie lijst.

Toen ik het boek kreeg werd ik meteen blij van de coverplaat. Ik ben gek op ‘Southern rock’, en bands als the Outlaws hebben in hun logo ook zo’n ‘bull’s skull’, dus ik was meteen verkocht! Ook al ben ik dan een vrouw, blijkbaar raakt het boek het ‘mannelijke deel’ in mij 🙂

Hieronder blader ik er even doorheen, zodat je zelf alle 31 platen kunt zien:

[ Klik en volg Tabby May Art op => Vimeo en Youtube ]

Mannenkleurboek - Lantaarn - SkullsSchedelbehang

Als eerste kleurplaat koos ik een plaat met allemaal schedels. Vraag me niet waarom ik nou uitgerekend die koos, want daar moet ik je het antwoord op schuldig blijven. Ik ben begonnen met Faber Castell Albrecht Dürer aquarelpotloden en een Caran d’Ache waterbrush. Voor de waterbrush heb ik de fijnste brush gekozen, omdat er nogal wat priegeldingetjes in de tekening zaten. Omdat ik nooit veel water gebruik, de brush is bij mij altijd net een beetje vochtig, zie je er verder niets van op het papier. Voor de achtergrond heb ik pastelpotlood van Stabilo, de CarbOthello, gebruikt. Als extra hulpmiddel heb ik daarbij een wattenschijfje gebruikt om het wat uit te vegen.

Adelaar in de nacht

Voor de volgende plaat heb ik gekozen voor de adelaar op de eerste bladzijde. Het totaalplaatje sprak me erg aan. Met de vogel zo op de voorgrond en dat bos met de bergen daar weer achter, prachtig. Als eerste begon ik met het kleuren van de snavel en de ogen met de Tombow Dual Brush pennen. Vervolgens heb ik me met pastelpotlood uitgeleefd op het bos en alvast een klein beetje Mannenkleurboek - Lantaarn - Full moonop de bergen. Bij de bergen heb ik eerst gekleurd met de Tombows en daarna ben ik schaduw gaan aanbrengen met pastelpotlood. Ik vond die combinatie van Tombows en CarbOthello erg prettig werken. Ook de hechting van het pastel op het papier was goed. Toen ik echt met de vogel zelf verder ging, werd het een steeds vreemder dier. Zo weggevlogen uit sagen en legenden uit verre landen, of misschien wel uit Avatar!

Juist om deze plaat een wat mysterieus sfeertje mee te geven heb ik besloten om de achtergrond zwart te maken. Een nachtelijke hemel met een volle maan aan het firmament. Even heb ik nog getwijfeld om er nog wat sterren bij te doen, maar uiteindelijk heb ik dat toch niet gedaan.

Leeuwachtige in het Mannenkleurboek

Mannenkleurboek - Lantaarn - LionesqueTenslotte wilde ik nog een derde plaat uit het Mannenkleurboek doen. Hiervoor nam ik een tekening die in mijn beleving wel een soort mandala voorstelt, maar in plaats van verdeeld te zijn in acht of twaalf segmenten, was deze in slechts drie segmenten opgedeeld. Elk deel bevat een leeuwachtige kop en een waaier. Om deze tekening te kleuren heb ik gebruik gemaakt van de Caran d’Ache Luminance potloden. En vooraf had ik een selectie gemaakt aan kleuren die ik wilde gebruiken. Voornamelijk groentinten, aangevuld met wat beige- en okertinten. Ik ben begonnen met de twee bovenste waaiers en ben daarin aan het spelen gegaan met wat kleurovergangen en schaduwwerking. Zoals gewoonlijk werk ik meestal zonder plan, dus ook voor de koppen heb ik willekeurig de vooraf geselecteerde kleuren gebruikt. Alles wat ik kleur doe ik op gevoel, geheel intuïtief.

De achtergrond heb ik uiteindelijk ook gekleurd met pastelkrijtjes van Faber Castell Creative Studio. Zoals ik vaker doe heb ik wat krijt afgekrabt met een mesje en dit met een wattenschijfje op het papier aangebracht. Nadat het pastelkrijt erop zat, heb ik een sjabloon en de elektrische Derwent gum gepakt en ben wat rondjes gaan uitgummen.

Fijn papier

Bij het reviewen van kleurboeken vind ik het altijd fijn om met een verscheidenheid aan materialen te werken. Zo kan ik goed ervaren hoe het papier zich houdt bijvoorbeeld met stift, pastelkrijt of potlood. En bij dit boek was het allemaal even plezierig kleuren, ik vind het papier erg prettig. Gelukkig dat er ook voor vrouwen genoeg leuke platen in staan, dus ik zal er vast nog wel eens eentje uit dit boek gaan maken.

Zelf kopen?

Als je nu ook zin hebt gekregen om in dit boek te beginnen, dan kun je hem voor € 9,99 bestellen bij Bol.com door hieronder op het plaatje of de link te klikken.

Mannenkleurboek - Lantaarn - CoverKlik en Koop nu