Home » Reviews Kleurboeken » BBNC Uitgevers » Colourtronic, een caleidoscopische kleuruitdaging
Colourtronic - BBNC Uitgevers - Tabby May Art - kleuren voor volwassenen

Colourtronic, een caleidoscopische kleuruitdaging

Colourtronic - BBNC - Tabby May Art - coverKleuren op nummer

Het is alweer ruim een maand geleden dat ik twee platen uit het kleuren-op-nummerboek Colourtronic (o.a. te koop bij Bol.com) heb gekleurd, dus hoog tijd voor een review. Het boek is uitgegeven door uitgeverij BBNC en zij hebben het mij toegestuurd. Ik wil hen hiervoor hartelijk danken middels deze review. Colourtronic is een vrij nieuw boek, in het Nederlands pas in 2017 uitgebracht, en het heeft een mooi groot formaat van 29 x 29 cm. Het papier is wit en best stevig en het is enkelzijdig bedrukt. Gelukkig zijn er steeds meer boeken die enkelzijdig bedrukt worden, want dat heeft ondertussen toch echt wel mijn voorkeur.

Uit de 29 platen die het boek bevat was het nog niet eens makkelijk om er eentje uit te zoeken om mee te beginnen. Ten eerste omdat ik nooit op nummer kleur, dus ik moest even helemaal omschakelen en me instellen op een andere manier van kleuren. Ten tweede omdat de tekeningen er gewoon totaal anders uitzien dan in een gewoon kleurboek. Alles is ingedeeld in vakjes met daarin cijfers die corresponderen met de kleuren die in de rondjes links op de pagina staan aangegeven. Dat was ook een uitdaging: de juiste kleuren erbij vinden.

Filmpje met de inhoud

Laten we eerst de binnenkant maar even bekijken, dan zie je waar ik het over heb.

[ Klik en volg Tabby May Art op => Vimeo en Youtube ]

♪ Een ballon, een ballon, een ballonnetje ♫

Mijn keus voor een eerste plaat uit Colourtronic viel op de luchtballonnen. Die spreken sowieso altijd tot mijn verbeelding, en deze tekening deed me denken aan Zutphen Ballooning van inmiddels alweer meer dan vijftien jaar geleden. Ik ben begonnen met eerst bepalen welk materiaal ik zou gaan gebruiken om te kleuren, niet geheel onbelangrijk. Ook omdat ik een materiaal wilde waar ik een grote keus aan verschillende kleuren heb en waar ik snel mee klaar zou zijn. Ik zag er namelijk behoorlijk tegenop om aan dit project te beginnen.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Sharpies, met een paar Twinmarkers om de ontbrekende kleuren aan te vullen. Naast de voorgedrukte kleurrondjes met nummers heb ik met de markers mijn eigen rondjes gekleurd en daarin met witte gelpen de kleurnummers van de markers erin gezet. Zo zou ik in elk geval nooit in de war raken welke kleur ik nou aan welk nummer had toebedeeld. En toen kon ik beginnen.

Colourtronic - BBNC - Tabby May Art - kleuren voor volwassenen - 01Vakjes kleuren

Ik ben netjes op volgorde begonnen. Eerst nummer 1, nummer 2, maar op een gegeven moment ben ik toch meer per ballon gaan werken. Ik raakte ook best gefrustreerd als ik dacht dat ik alle nummertjes van dezelfde kleur had gehad. Dan dook er toch ineens weer eentje op die ik was vergeten. Pas toen alle ballonnen klaar waren heb ik de lucht helemaal gekleurd. Wat uiteindelijk toch best vlekkerig werd, ondanks het kleuren met markers. Het papier zoog ook best behoorlijk vond ik, wat zeker met markers wel een nadeel is. Misschien toch niet zo’n goede keus om hier markers voor te gebruiken. Verder vond ik het heel erg saai, gewoon vakjes kleuren.

Uiteindelijk was ik blij toen deze plaat klaar was. Ik vind het resultaat niet om te juichen, ik vind ook de kleuren zo dwars door elkaar best heel rommelig… mijn keus zou deze combinatie van kleuren in elk geval niet geweest zijn. En dat deed me besluiten om een volgende plaat te gaan doen volgens een hele andere aanpak.

Colourtronic - BBNC - Tabby May Art - kleuren voor volwassenen - 02_wip1Colourtronic poging twee

Voor de tweede plaat heb ik gekozen voor het Vrijheidsbeeld dat in New York staat. De aangegeven kleuren in het boek leken me helemaal niks, dus ik heb een beetje gekeken naar waar de schaduw zou moeten komen en daar eigen, donkere, kleuren voor uitgekozen. En voor de delen die lichter moeten heb ik zelf lichte kleuren uitgezocht. In de hoop dat de plaat met zelf gekozen kleuren me meer zou aanspreken als ik ermee klaar zou zijn.

Als materiaal heb ik gekozen om dit keer met de Prismacolor Premier Soft Core potloden te werken. Ik vind dit heerlijke potloden, en het papier was ook veel beter geschikt voor potlood dan voor markers. Goede keus dus!

Net als bij de eerste plaat heb ik weer eerst rondjes naast de oorspronkelijke rondjes met cijfers getekend, zodat ik daar de kleurnummers in kon zetten die met de nummers in de vakjes corresponderen. En het was maar goed ook dat ik dat had gedaan, want ik had meerdere grijstinten gepakt en zonder de potloodnummers erbij, was het een puinhoop geworden!

Colourtronic - BBNC - Tabby May Art - kleuren voor volwassenen - 02Werk in uitvoering

Ik ben ook dit keer op volgorde begonnen, met nummer 1 en zo verder tot nummer 10. Omdat ik mijn eigen kleuren had gekozen, voelde het een stuk beter. Niet zo ‘voorgekauwd’. Ik was benieuwd naar het resultaat en hoe dat zou zijn in vergelijking met het beoogde einresultaat zoals het plaatje dat achterin het boek staat. De potloden deden het perfect op het papier van Colourtronic. Een groot voordeel van de Prismacolor Premier Soft Core potloden is dat ze echt heel zacht zijn. Daardoor bedekte de kleur ook het merendeel van de nummertjes in de tekening. Want dat vind ik zelf toch één van de grootste nadelen van kleuren-op-nummer: dat je de cijfers blijft zien als je plaat klaar is. Maar met deze potloden is dat een stuk minder. Doordat ik veel laagjes over elkaar heb gedaan zie je de cijfertjes nauwelijks meer.

Met het eindresultaat ben ik uiteindelijk wel tevreden. Op deze manier, met mijn eigen kleurenpalet, vond ik het in elk geval een stuk leuker om te doen. Een stukje spannender ook, omdat ik geen idee had hoe het er uiteindelijk uit zou gaan zien. En toen ik dat resultaat eindelijk voor me zag ontstaan, vond ik het best nog wel een leuke plaat geworden. Maar ik vrees dat ik niet echt een fan van kleuren-op-nummer zal worden, ook al zijn de platen van Colourtronic op zich best leuk.

Zelf aan de slag?

Zoveel mensen, zoveel smaken. Gelukkig maar! Dat een boek als Colourtronic met kleuren-op-nummer-kleurplaten niet helemaal mijn ding is, wil niet zeggen dat anderen er niet ongelooflijk veel plezier aan kunnen beleven. Ik ken genoeg mensen die het heerlijk vinden om helemaal nérgens aan te hoeven denken, die juist genieten van het vakjes kleuren en niet zelf hoeven te verzinnen welke kleuren ze moeten gebruiken. Als jij ook zo iemand bent, dan is dit boek bij uitstek geschikt voor jou! Je kunt het eenvoudig bestellen bij Bol.com, voor € 14,99 of klik op het plaatje of de link hieronder.

Colourtronic - BBNC - Tabby May Art - coverKoop nu,
klik hier

€ 14,99