Home » Reviews Kleurboeken » BBNC Uitgevers » Chalk letteren quotes, kleuren in letters
Chalk Letteren Quotes - BBNC Uitgevers - Tabby May Art

Chalk letteren quotes, kleuren in letters

Chalk Letteren Quotes - BBNC Uitgevers - Tabby May Art - coverTussen aanhalingstekens

Quotes, citaten, aanhalingen, ik gebruik ze regelmatig. Ik hou ervan om spreekwoorden, gezegden en quotes te gebruiken in mijn dagelijkse spraak. Eigenlijk ben ik gewoon een soort taalnerd. Daarnaast kleur ik ook graag. Met de meest uiteenlopende materialen. En laat in het boek ‘Chalk letteren Quotes‘ nou precies die twee dingen, die zo bij mij passen, zijn samengevoegd! Quotes om te kleuren, in prachtige, sierlijke letters.

Valerie McKeehan is de artiest die deze tekeningen heeft gemaakt en voor Nederland heeft BBNC haar werk uitgegeven. En BBNC was zo vriendelijk mij te verblijden met een exemplaar van dit boek, evenals met Valerie’s andere door hen uitgegeven boek, Botanische tuin. Mijn dank is groot, dit zijn echt super leuke boeken die helemaal bij mij passen!

Favoriete quote

Mijn favoriete quote, die ik regelmatig gebruik, staat niet in het boek. Had me ook verbaasd als die er wél in had gestaan trouwens. Nu wil je natuurlijk weten wat die quote is, haha. Daarover vertel ik later, met nog een verrassing!

Eerst even wat meer over dit boek vertellen. Want het is echt een dotje! De cover ziet er al zo mooi uit, dat je meteen de kriebels krijgt om direct aan de slag te gaan. En dan als je de binnenkant bekijkt… Valerie laat zien hoe haar tekeningen tot stand komen. Het zijn dus gewoon écht krijttekeningen! Niks computertekeningen, ook geen pen- of potloodtekeningen die later op de computer worden bijgewerkt. Nee, ze maakt een schets en zet die uiteindelijk met krijt op een schoolbord. Als de tekening naar haar zin is maakt ze een foto en díe importeert ze in de computer en dan kan ze er nog eventueel dingen aan bijwerken. Maar in de basis zijn het gewoon echte krijttekeningen. Ik vind dat zo stoer.

Ik blader even met je door het boek in de onderstaande video.

[ Klik en volg Tabby May Art op => Vimeo en Youtube ]

Sprekend met wit

Het boek bevat een heleboel leuke voorbeelden. Krijttekeningen met quotes die al zijn ingekleurd, of deels zijn ingekleurd. Want dat legt ze ook heel mooi uit in het boek, hoe je de kracht van ‘wit’ kunt gebruiken. Soms heb je veel meer effect door iets wit te laten. We zijn als kleurders zo gauw geneigd om te denken dat we elk dingetje een kleur moeten geven. Terwijl je kleurplaat soms véél sprekender wordt als je eens iets níet kleurt. En dat is me nog niet eerder zo duidelijk geworden als met dit boek. Overigens zijn de gekleurde krijttekeningen door Valerie wel ingekleurd met de computer en niet met kleurmaterialen zoals de gemiddelde kleurder dat doet. Wat de pret niet mag drukken, want de voorbeelden zijn wel erg leuk en inspirerend!

Het boek bevat nog wat informatie over kleurenleer en tips en trucs hoe je de krijttekeningen het best kunt kleuren. Een ander voordeeltje van de tekeningen in dit boek is dat je ze snel klaar hebt. Soms heb je geen behoefte aan dagenlang bezig zijn met één en dezelfde plaat, dan wil je gewoon even een snel tussendoortje. Dit boek is daar ideaal voor! De drie tekeningen die ik erin heb gekleurd tot nu toe, heb ik allemaal op dezelfde dag gedaan.

Chalk Letteren Quotes - BBNC Uitgevers - Tabby May Art - quote 1Maak vandaag belachelijk verbazingwekkend!

Ik ben begonnen met de eerste tekening die in het boek staat. Die vond ik het leukst om mee te beginnen, omdat het voorbeeld van Valerie zelf ernaast is afgedrukt. Zo had ik een beetje een idee hoe het zou kunnen en op de bladzijde ernaast heb ik er mijn eigen kleurtjes aan gegeven. In deze plaat heb ik met verschillende materialen gewerkt. Zo heb ik de pijlen gekleurd met Tombow Dual Brush pennen en de letters heb ik deels met Posca markers gedaan in wit, zilver en goud.

Ook heb ik nog een Giotto glitterstift gebruikt (dat heb ik tenminste opgeschreven haha, ik heb geen idee meer welke kleur(en) ik daarvan gebruikt heb en wat ik er precies mee gekleurd heb). Over de witte letters ben ik tenslotte nog heen gegaan met een kleurloze Spectrum Noir Sparkle, omdat ik gek ben op glitters. Het papier kleurde heerlijk met alles dat ik gebruikte!

Toen de plaat klaar was vond ik dat er nog iets ontbrak. Door de zwarte achtergrond is er geen echte mogelijkheid om een achtergrond te maken zonder afbreuk te doen aan het geheel. Tenminste, dat vind ik. Maar ik heb toch wat sterretjes rondom getekend en dat effect vind ik nog steeds wel heel grappig. (Foto’s staan in het fotoalbum, link volgt later). De quote ‘Make today ridiculously amazing’ spreekt me ook erg aan. Hoe je dag wordt, ongeacht wat erin gebeurt, bepaal je uiteindelijk toch zelf door hoe je met de dingen die gebeuren omgaat. Een prutdag kan zo alsnog een topdag worden, door een positieve instelling en door te kijken naar de dingen die juist goed gaan of goed zijn. Ach ja, misschien ben ik wel een onverbeterlijke positivo hahaha.

Chalk Letteren Quotes - BBNC Uitgevers - Tabby May Art - quote 2Sta op met een lach

Ik begin mijn dagen eigenlijk altijd vrolijk. Zodra mijn ogen open gaan ben ik klaarwakker. In tegenstelling tot een hoop anderen die ik ken, die eerst moeten ‘bijkomen’ (waarvan??? Je hebt net minimaal 7 uur met je ogen dicht gelegen!) en ‘op gang komen’. Ik heb dat zelden. Ik word wakker, doe mijn ogen open en spring uit bed. En vanaf dat moment sta ik ‘aan’, vaak al meteen zingend en lachend. Klaar om wat dan ook te gaan doen. En daarom heb ik de volgende quote uitgekozen om te kleuren: ‘Rise & Shine’. Die pas helemaal in mijn straatje, dat is precies wat ik doe, elke dag opnieuw: ik sta op en ik straal.

Deze tekening staat ook als voorbeeld in het boek, dus die heb ik erbij gehouden om te kijken of ik dat enigszins zou kunnen benaderen. Als materiaal heb ik gewerkt met markers: de Twinmarkers van Action en daarnaast een paar Promarkers en Brushmarkers van Winsor & Newton. Het mooie van de alcoholmarkers vind ik dat ze zo egaal kleuren, zonder dat je overgangen ziet. En de kleuren springen er echt uit, zeker met die zwarte achtergrond. Ook hier heb ik net als in het voorbeeld een deel wit gelaten. Maar daar ben ik dan wel overheen gegaan met een kleurloze Spectrum Noir Sparkle. Ook een paar blaadjes en steeltjes heb ik in de glitters gezet met een SN Sparkle. Voor een keer was het best leuk om te kleuren naar een voorbeeld, maar ik doe toch liever mijn eigen ding. Dus de volgende heb ik weer helemaal naar eigen inzicht en inspiratie gekleurd. En die is wel zó vrolijk geworden!

Chalk Letteren Quotes - BBNC Uitgevers - Tabby May Art - quote 3Eigenwaarde en zelfliefde

De quote is ‘You are so loved’, ‘Je bent zo geliefd’. Vroeger voelde ik me helemaal niet zo geliefd, maar tegenwoordig ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik mensen om me heen heb die echt oprecht van me houden. En inmiddels weet ik ook, komt ze weer aan met d’r wijze lessen, dat je eerst van jezélf moet houden om anderen van je te kunnen laten houden! En daar is deze quote ook bij uitstek geschikt voor.

Heb je last van een minderwaardig gevoel? Moeite om van jezelf te houden? Kleur deze plaat dan in, hang hem in een lijstje naast een spiegel en kijk dagelijks naar jezelf terwijl je die quote hardop leest: “You are so loved”. Of vertaal het op twee manieren, zowel naar het Nederlands als naar jezelf: “ik ben geliefd”, “ik ben het waard om van te houden” en “ik hou van mezelf”. Wedden dat je meer waardering en liefde voor jezelf gaat voelen? Je kunt de plaat makkelijk uit het boek halen, want elke bladzijde heeft een perforatierand!

In deze tekening heb ik me helemaal uitgeleefd met allerlei kleurtjes, zelfs met neonkleuren die ik zelden gebruik. Ik heb hiervoor gewerkt met Faber-Castell Pitt Pastelpotloden, Holbein potloden en met gelpennen. En ik vind hem zo leuk en levendig geworden! Als ik ernaar kijk word ik er helemaal vrolijk van.

Mijn favoriete quotes

Eén van mijn favoriete quotes is “Life is like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get” (Het leven is als een doos bonbons, je weet nooit wat je krijgt), uit de film Forrest Gump. Maar mijn meest favoriete quote heb ik een jaar of acht geleden opgepikt van T. Harv Eker uit zijn boek ‘Secrets of the millionaire mind‘, dat inmiddels ook is vertaald in het Nederlands met de titel ‘Het miljonairsbrein ontrafeld‘. In dit boek legt hij uit hoe onze realiteit gecreëerd wordt door ons denken. Sterker nog, door onze emoties (inmiddels recent zelfs wetenschappelijk bewezen in drie verschillende onderzoeken)! Dus hier komt ie, mijn favoriete quote aller tijden: “Your Inner World Creates Your Outer World“. Vertaald: je binnenwereld creëert je buitenwereld.

handlettering - quotes - Tabby May ArtEn speciaal voor deze blogpost heb ik me eens op het handletteren gestort en rechts zie je het resultaat (in negatief zodat het op chalk letteren lijkt hahaha. Het origineel is zwarte letters op witte ondergrond 😉 ).

Quoteje – Cadeautje

En dan heb ik nog de beloofde verrassing:

Iedereen die mij een mail stuurt met als onderwerp ‘wereld‘, en je naam in de mail zelf, krijgt als freebie mijn handletteringplaat toegestuurd! Leuk? Mail dan snel naar handlettering @ tabbymayart.com (zonder spaties, die staan er slechts ter voorkoming van spam!).

Zelf quotes kleuren?

Ben je geïnspireerd geraakt door mijn gekleurde quotes in dit leuke kleurboek Chalk Letteren Quotes? Dan kun je hem zelf bestellen door hier te klikken of op het plaatje of de link hieronder.

Chalk Letteren Quotes - BBNC Uitgevers - Tabby May Art - coverKoop nu,
klik hier

€ 9,99

In het bijbehorende fotoalbum heb ik nog veel meer foto’s geplaatst dan in deze post staan, waaronder eentje van mijn eigen handlettering-werkstukje in een ingekleurde versie! Klik hier als je dit fotoalbum wilt bekijken, of gebruik de link in het topmenu om naar alle albums te gaan.

Deel je deze blog ook even op Facebook en Twitter, zodat meer mensen de 1e originele Tabby May Art freebie kunnen krijgen? Dankjewel!

Noot: Deze review bevat een product dat ik heb ontvangen van BBNC Uitgevers. Dit heeft echter geen enkele invloed op mijn mening.