Home » Blog » Vakantie, nieuwe kleurspullen… maar hoe krijgen we alles mee? Een reisverslag!
Vakantie en nieuwe kleurspullen

Vakantie, nieuwe kleurspullen… maar hoe krijgen we alles mee? Een reisverslag!

Vakantie en nieuwe kleurspullen - TreinVakantie in eigen vaderland

De eerste week van maart ben ik met mijn man op reis geweest. Een soort vakantie, maar toch niet echt. We hadden meerdere redenen om een bezoek te brengen aan Nederland. Zoals een belangrijke verjaardag en familieleden die verhuisd zijn, waarvan we hun nieuwe stulpjes wilden bekijken. En natuurlijk gingen we om kinderen, familie en vrienden te zien. Al met al werd het een bijzonder hectische week met weinig tijd om te kleuren. Maar helemáál zonder kleuren kan ik natuurlijk ook weer niet 🙂

Kleurloos

De vakantie begon zonder kleurspullen. Normaal neem ik wel iets mee, een reiskleurboek en wat Stabilo 88 pennen of zo, maar nu had ik niets meegenomen. Het voelde behoorlijk kaal, maar het was niet zonder reden dat ik deze keus had gemaakt. Samen met mijn man, twee handbagagekoffertjes, een grote koffer en een rugzak stapten we in het vliegtuig en daarna in de trein (de reis was beduidend langer dan hier beschreven haha… ging het maar zo snel!). Op het station werden we opgehaald door mijn zusje die ik al bijna een jaar niet had gezien. Heerlijk, I love her!

Eén van de belangrijkste redenen voor ons bezoek was die belangrijke verjaardag. Mijn schoonzus was jarig, een mooi rond getal, en daar moesten we natuurlijk bij zijn. Zij wist van niets! We hadden wel een handlanger in Nederland natuurlijk, mijn man’s nicht, want we zouden als verrassing op het verjaarsdiner verschijnen. De dag na aankomst zou het gebeuren en we waren de hele dag zenuwachtig voor de grote verrassing. Zou het lukken? Zou ze niets in de gaten hebben? Ik had een paar dagen ervoor een app naar mijn schoonzus gestuurd dat de tuinman bij ons zou komen op de dag van haar verjaardag. Dat was ook zo, maar daar hoefden we zelf niet voor thuis te zijn hahaha.

Vakantie en nieuwe kleurspullen - Nieuw kleurboekBoekhandel!

‘s Morgens stuurde ik nog een app naar haar over dat de tuinman laat was (is ie altijd, dus ongetwijfeld nu ook). En om te vragen of ze nog iets leuks ging doen. Alles zo gewoon mogelijk, alsof we thuis zaten, op 2300 kilometer afstand, i.p.v. binnen een straal van vijf kilometer bij haar ‘om de hoek’. Het was wel uitkijken, we moesten haar natuurlijk niet ineens per ongeluk tegenkomen! Maar we wilden wel iets doen overdag, dus we zijn naar een deel van de stad gegaan waarvan we het vermoeden hadden dat ze daar zelden tot nooit komt. En gelukkig was dat ook zo.

En in dat gedeelte van deze stad, waar mijn man en ik onze jeugd deels doorbrachten en elkaar hebben leren kennen als klasgenoten, liepen we zomaar tegen een boekhandel aan. Een boekhandel die er al meer dan veertig jaar zit, want daar haalde ik vroeger mijn pennen, potloden, schrijfblokjes enzovoort! We gingen naar binnen en voor ik het wist had ik een stapel boeken in mijn handen, inclusief drie kleurengerelateerde boeken! Altijd gevaarlijk om met mij een boekhandel in te gaan haha.

Uiteindelijk kwamen we met een complete doos van Centraal Boekhuis weer buiten. Bedankt nog, meneer de boekhandelaar! De doos hebben we de volgende dag per post naar Spanje gestuurd en hij heeft de reis naar huis prima doorstaan. We (eigenlijk ik 😛 ) waren zestien boeken rijker! (Nieuwsgierig welke boeken we kochten? Klik hier voor de complete boekenlijst.)

Op weg naar ‘plaats delict’

‘s Avonds was het zover. We werden bij mijn zusje opgehaald door nichtlief en haar man en reden met zijn vieren naar het restaurant waar het zou gaan gebeuren. Schoonzus en zwager zouden iets later komen. Die werden door hun kleinzoon, ons achterneefje, en zijn vriendin opgehaald. Mijn man en ik werden in een hoekje helemaal achterin het restaurant ‘geparkeerd’. Het personeel was allemaal op de hoogte, en iedereen liep te gniffelen en wij zaten zowat te bibberen van de spanning.

Rond de tijd dat ze zouden aankomen keek ik richting de ingang, waar ik nét zicht op had, en zag mijn zwager staan. Geschrokken keek ik snel weer weg, stel dat hij me zou zien! Maar hij zag niets, want hij verwachtte ons daar helemaal niet. Na zo’n vijf minuten, die wel een half uur leken te duren, kwam het verlossende sms’je van nichtlief: “Komt u maar!” En daar gingen we, gearmd, langzaam wandelend richting de tafel die ons was aangewezen waar het gezelschap zou zitten. Een tafel gedekt voor zes personen, want na onze entree zouden we verkassen naar een grotere tafel die voor acht personen was gedekt. Wat ik al zei, iedereen behalve schoonzus en zwager, was op de hoogte en zat in het complot!

All you need is love-momentje

Langzaam liepen we naar de tafel en ineens kreeg schoonzus ons in de gaten. Plotseling leek de tijd te vertragen, ook voor ons. Alles leek ineens in slow motion te gaan. We zagen haar kijken, de ogen vol ongeloof, knipperen… en haar mond zakte open en die ging gewoon niet meer dicht. En toen stonden we naast haar en nam mijn man zijn zus in zijn armen en begonnen de tranen te vloeien. Tranen van blijdschap, geluk, liefde… Na mijn man was ik aan de beurt om haar even heerlijk te knuffelen en in de ogen te kijken. Een prachtig, hartverwarmend moment. En die blik van haar, die was onbetaalbaar! De hele avond heeft ze tussen ons in gezeten en ons vastgepakt en kon ze het maar nauwelijks geloven dat we er écht waren. Onze missie was geslaagd!

De volgende dag zijn we nog even een paar uur gezellig bij schoonzus en zwager op bezoek geweest. En we konden eindelijk even de stad in zonder dat we bang hoefde te zijn te worden betrapt 🙂 . We kwamen toen langs een Boekenvoordeel… hm, toch maar even kijken wat ze hebben. En ja hoor… ik kwam naar buiten met een verjaardagskalender. Een kleurkalender dus!

Vakantie en nieuwe kleurspullen - Denksport Kleur MiniKleuren in de trein

Het werd tijd om naar het volgende station te vertrekken. Letterlijk. We zouden de trein nemen om naar de woonplaats van onze zoon af te reizen om in zijn huis te logeren. Een reis van iets meer dan een uur, met één overstap. Schoonzus ging mee om ons uit te zwaaien, we zouden elkaar niet meer zien, dus het afscheid viel even zwaar. Om de emoties te verlichten doken we maar een Ako in, we hadden nog even tijd voordat de trein zou vertrekken. En ik begon afkickverschijnselen te vertonen, ik wilde kleuren. Dus bij de Ako heb ik de Stabilo 88 én 68 mini’s gekocht en een ‘Denksport Kleur! Mini’, zodat ik onderweg wat te doen had. (Ik zei toch al, het is altijd gevaarlijk om met mij een boekhandel in te gaan!)

Omdat we in de spits reisden, moesten we in beide treinen blijven staan. Het was te druk om een zitplaats te bemachtigen, zeker omdat we de koffers bij ons hadden. Dus van kleuren kwam helemaal niets. Helaas, pindakaas. Het weerzien met onze zoon was fijn, ook die hadden we al bijna een jaar niet gezien. Daarna konden we ons ontdoen van de bagage en zijn we in een Marokkaans restaurantje, met de welluidende naam ‘Andalous’, gaan zitten. Als bewoners van het prachtige Andalusië konden we een restaurant met die naam natuurlijk niet weerstaan. En terecht, het eten was heerlijk en na afloop hebben we nog een tijd staan kletsen met de eigenaar. Altijd gezellig om een beetje te socializen.

Vakantie en nieuwe kleurspullen - Pakjes die op me wachttenPakjesdag

Een dag later stond een bezoek aan onze dochter op het programma. Met de bus reisden we iets meer dan 25 kilometer en genoten van de zon die scheen in het mooie Achterhoekse landschap. Het was een heerlijk bezoekje. Mijn man had het huis van dochter en schoonzoon nog nooit eerder in het echt gezien, dus we kregen nog even een rondleiding. Fijn om te zien waar ons kind haar leven leidt met vriend en poezenkinders ♥. We konden meteen nog wat spullen van onszelf meenemen van de bovenverdieping. Die waren daar tijdelijk gestald om ooit mee naar Spanje te gaan en we hadden besloten om dat nu maar te doen.

Maar er lagen nog meer spullen. De paar weken vóór onze reis had ik het adres van onze dochter gebruikt om bestellingen in Nederland naartoe te laten sturen. Dus er lagen diverse pakjes op me te wachten. Het leek wel Kerst! Vier doosjes met de nieuwe sets Twinmarkers van Action (alleen de inhoud dan, zonder doosjes), een nieuwe set met acht Posca markers PC3M, twaalf van iemand overgenomen Gelly Roll gelpennen, de Kuretake Gansai Tambi Waterverfset met 36 kleuren. En tenslotte nog een Bennett Klein kleurboek (Wild) en een Flow kleurboek dat mijn dochter nog had liggen en dat ik mocht meenemen. Al die pakjes waren ook meteen de reden dat ik maar geen kleurspullen van huis had meegenomen. Ik wist dat er genoeg op me lag te wachten! Gelukkig mochten we de auto van dochter lenen, anders hadden we nog een leuke uitdaging gehad met de bus.

Vakantie en nieuwe kleurspullen - HobbywinkelMeer kleurgerelateerd avontuur

Voor de volgende dag stond er opnieuw een vol programma op het menu. Twee dames waar ik via Facebook al een tijd leuk contact mee heb kwamen met de trein naar ons toe om een dagje samen door te brengen. Om even na tien uur stonden ze op het station, waar ik ze stond op te wachten. Het voelde best spannend. Maar uiteindelijk stonden ze dan voor mijn neus, Johanna Ans en Manuela Badr. En het klikte meteen!

We hebben samen van een bijzonder gezellige dag genoten, waarbij ik een rondleiding heb gegeven door de binnenstad (‘mijn’ stadje, waar ik dertien jaar heb gewoond en zoveel mooie plekjes vol herinneringen ken), we samen hebben gegeten, gedronken, gelachen en gekletst (vooral die twee laatste!) en we zijn bij de plaatselijke hobbymaterialenwinkel geweest. Ook al zo’n winkel waar je mij eigenlijk niet in moet zetten. Mijn man hield wijselijk de portemonnee in zijn binnenzak.

Oeps, geld nodig

Na een tijdje had hij er wel genoeg van en ging vast buiten staan, nadat hij wat spulletjes voor me had afgerekend. Zo is hij dan ook wel weer hahaha. Maar toen hij buiten stond, zag Ans ineens penselen die afgeprijsd waren van 25 euro voor maar twéé euro! “Die móet je hebben!” riep ze me toe. Ik riep nog semi hulpeloos “mijn portemonnee staat al buiten, ik heb geen geld meer”. Maar toen kwam Manuela erbij en die trok háár portemonnee. En zo had ik ineens een mega duur penseel, die ik nu niet durf te gebruiken omdat er emotionele waarde aan hangt: uitgezocht door Ans en gekregen van Manuela ♥.

Daarna ben ik zelf ook de winkel maar min of meer uit gevlucht, bang dat ik nog meer leuke dingen zou zien. Op het laatst stonden we met zijn drieën op Ans te wachten hahaha, het was wel duidelijk wie de grootste kleurverslaafde van ons is!

Vakantie en nieuwe kleurspullen - Ans, Tabby, ManuelaAan alles komt een eind

Uiteindelijk zijn we terug naar huis gegaan om nog samen te kleuren. Beide dames hadden ook wat kleurspullen meegenomen en ik heb me op mijn Denksport kleurboekje gestort. Van Ans kregen we nog wat handige kleur- en tekentips. Altijd leuk om weer wat bij te leren. We maakten nog even wat foto’s van ons drietjes, leuk als herinnering aan de dag van onze eerste echte ontmoeting. En daarna was het afgelopen. Een enerverende, enthousiaste, gezellige dag kwam ten einde en ik liep met ze mee om afscheid te nemen op het station. Het was een dag geweest om door een ringetje te halen. Want dat is natuurlijk altijd maar afwachten hoe het gaat als je elkaar nog nooit live gesproken of gezien hebt. Maar het was een succes en zeker voor herhaling vatbaar. En de dag was voorbij gevlogen.

Veel tijd om bij te komen was er daarna niet, want we zouden ‘s avonds naar vrienden gaan. Dus na een korte rustpauze ging de hectiek in volle vaart verder, hoewel we ‘s avonds gewoon heerlijk hebben kunnen bankhangen bij onze vrienden haha. Dit zijn al meer dan 25 jaar mijn beste vrienden waar ik door dik en dun op kon en kan rekenen, en vice versa. Dus het was geweldig om elkaar na een lange tijd weer te zien en uitgebreid bij te kletsen.

Vakantie en nieuwe kleurspullen - PenselenpaletWie wat bewaart heeft wat

Op onze voorlaatste dag van deze vakantie hadden we een bezoekje aan onze opslaggarage gepland. Er staan nog wat spullen van ons gestald in een garagebox in Nederland en het was hoog tijd om daar eens flink in te gaan spitten. Wat moet er mee naar huis? Wat kunnen we direct meenemen in de bagage en wat moet er op transport? En nog veel belangrijker: wat kan er weggegooid worden? Dat laatste hebben we dus ‘even’ gedaan. Heel veel dingen weggegooid. Maar ik heb ook dingen gevonden, waarvan ik niet meer wist dat ik ze had. Mijn schilderpaletjes, een nieuwe set penselen en een doos met 24 tubes aquarelverf! Wat kun je dan ineens blij zijn hahaha. Dat is uiteraard op het stapeltje ‘nu meenemen’ gegaan.

Laatste inkopen

De volgende dag hebben we alle spullen die we uit de opslag en bij onze dochter vandaan hadden meegenomen bij elkaar gelegd en zijn we eerst naar de Gamma gegaan om verhuisdozen te kopen. We konden namelijk nooit alles meenemen in de bagage. Een deel moest in dozen en op de post gedaan worden. Toen we de dozen hadden, zijn we nog snel even langs de Action gegaan, want ik wilde tóch nog een paar Mandalakleurboekjes meenemen en een paar A3 schetsblokken, omdat ik heb gehoord dat het papier daarvan zo fijn is.

Bij de Action had ik geen idee welke schetsblokken ik moest hebben, ze hadden voor kinderen en ergens anders in de winkel lagen ze voor volwassenen. Dus ik heb van beiden maar drie stuks meegenomen. Ik zou wel zien hoe we het moesten verdelen met inpakken. Gelukkig was ik een paar dagen eerder al zo slim geweest om een personenweegschaal te kopen bij de Blokker, dus we konden alle pakketten plus bagage mooi afwegen. En die weegschaal kon mooi bij onze zoon in huis blijven staan, voor de volgende vakantie 🙂

Drie dozen van elk net iets onder de tien kilogram hebben we uiteindelijk op de post gedaan! En zo’n 75 kilo bagage, verdeeld over vier koffers en een rugzak, ging mee in het vliegtuig. Gelukkig had ik wat extra kilo’s bij kunnen boeken! In totaal is er dus meer dan 110 kilo van Nederland naar Spanje getransporteerd, want die doos boeken woog ook al ruim zeven kilo.

Bijkomen van de vakantie

En zo ineens was het weer voorbij. Onze vakantie zat erop. Niet dat we echt een ‘vakantiegevoel’ hadden gehad. Het was een hectische week van ons van de ene plek naar de andere begeven. We hebben veel mensen ontmoet, inkopen gedaan, opgeruimd in de opslag en even weer Nederland ‘ingeademd’.

Sommige mensen zagen we voor het eerst, met veel anderen was het een hernieuwd weerzien. Maar het belangrijkste is dat het met alle mensen die we hebben gezien en gesproken goed voelde! Beetje jammer dat we vertraging hadden op de terugvlucht, door stakingen bij de Franse luchtverkeersleiding, maar een kniesoor die het daar nog over heeft 😉

We kijken terug met een voldaan, warm gevoel. En nu we alweer even thuis zijn en de ergste vermoeidheid weer is verdwenen, hebben we een grote hoeveelheid mooie herinneringen waar we met veel plezier op terugkijken. En we hebben een hoop spullen mee waar we plezier van hebben! De dozen zijn goed overgekomen, alles heeft zijn plekje gekregen in huis, en daarmee is dit hoofdstuk ‘Vakantie Nederland’ afgesloten.

Op naar de volgende keer!
Toevoeging: Fotoalbum

Mijn blog was al gepost, maar bij nader inzien heb ik besloten om toch nog maar een fotoalbum aan te maken en daar wat leuke vakantiefoto’s in te zetten, evenals de kleurspullen die ik uit Nederland heb meegenomen. Klik hier om het album te bekijken. Veel plezier!

Dankjewel voor het lezen van dit reisverslag. Vond je het leuk om eens iets anders van mij te lezen? Laat dan een reactie achter onder dit blog, en vertel het als je meer van dit soort inkijkjes in mijn leven zou willen lezen!

Volg Tabby May Art ook op Facebook, Twitter, Instagram, Youtube en Vimeo!