Home » Blog » AliExpress, handel met China. Wel of niet doen?
AliExpress - Marco Renoir - EST STORE

AliExpress, handel met China. Wel of niet doen?

AliExpress dispuut - Marco Renoir - Coco Lee van Est storeIs goedkoop toch duurkoop?

Zoals je onlangs hier kon lezen heb ik een geschil bij AliExpress. De Marco Renoir-potloden die ik had besteld, zijn een maandagmorgenproduct. En het heeft er alle schijn van, dat de verkoper heel goed heeft geweten dat hij een waardeloos product opstuurde. De enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal leek bij het openen positief. Ik dacht echt ‘wow, die verkoper werkt secuur om te zorgen dat je spullen netjes over komen’. Maar na de enige reactie van de verkoper op mijn claim te hebben ontvangen, die slechts bestond uit “I have send right”, oftewel ‘ik heb het goed verstuurd’, lijkt het erop dat er moedwil in het spel is.

Rotzooi sturen, net doen of je er voorzichtig mee, en dus klantgericht, bent, terwijl je al van tevoren weet dat de klant gaat klagen. En dan zeggen “het ligt niet aan óns, wij hebben ons best gedaan. Kijk maar hoe goed het verpakt was!”, en vervolgens elke claim afwijzen.

Wat is AliExpress?

Laat ik hier eens uitleggen wat AliExpress nu eigenlijk is, want voor veel mensen is dat nog steeds niet duidelijk. Legio kleurders bestellen van alles bij ‘Ali’ en gaan op elkaar af in het al dan niet vertrouwen van deze leverancier. Maar wie is nu eigenlijk echt de leverancier waarmee je te maken krijgt als je bij AliExpress besteld?

AliExpress is een overkoepelend bedrijf met daaronder een enorme hoeveelheid kleine zelfstandigen. In die zin is het vergelijkbaar met Ebay, Etsy en Amazon. En ook Bol.com werkt deels op deze manier, door spullen van derden in hun aanbod te hebben staan. Je moet het zien als een hele grote markplaats met allemaal kraampjes, waar afzonderlijke leveranciers hun waren verkopen. Als je iets koopt heb je, in tegenstelling tot Ebay, Amazon en Bol.com (Etsy heb ik weinig ervaring mee), voornamelijk te maken met de leverancier. Dat wil zeggen, degene die jou het product opstuurt en waar jouw geld naartoe gaat.

AliExpress zelf is overigens weer een dochteronderneming van het overkoepelende Alibaba.com en werd opgezet om particulieren in o.a. Europa over te halen vaker (en meer) in China te kopen.

Klantbescherming, hoe serieus is dat?

Mocht je, net als ik, in de situatie belanden dat je aanspraak moet maken op klantbescherming, dan ben je in eerste instantie overgeleverd aan de goodwill en eerlijkheid van die leverancier. Dat kleine radertje in het AliExpress-geheel. Nou wil ik niet lullig doen, maar inmiddels weet ik wel dat 90% van wat uit China komt troep is! Het is onvoorstelbaar hoeveel inferieure rotzooi er op de Europese markt belandt wat uit China afkomstig is. Veel nepproducten, ordinair jatwerk en auteursrechtschending is schering en inslag, en de gemiddelde Chinees maalt daar niet om. Dat is niet alleen zo bij AliExpress, dat is ook zo met spullen die je bij de Blokker, Action of de Chinese bazaar koopt die afkomstig zijn uit China. Made in China betekent eigenlijk ‘klaar voor de vuilnisbak’, want dat is waar het heel vaak op uitdraait.

Terug naar AliExpress. Je hebt een geschil, je hebt iets gekocht en het is bij aankomst al stuk, of het is totaal anders dan de foto op basis waarvan je de aankoop deed. Of erger nog, je bestelling komt nooit aan. Dan denk je dat je met de klantbescherming die AliExpress biedt wel goed zit. Nou, denk nóg maar een keer, want dat is dus niet zo. In mijn geval met de Marco Renoirs zou AliExpress zich in het geschil mengen vanaf 24 november, omdat de verkoper en ik er niet uit kwamen. Dat AliExpress erbij komt is standaardprocedure en komt over alsof ze je een dienst bewijzen en jou als klant willen helpen. Of ze dat ook daadwerkelijk doen moet je echter maar afwachten. Ik heb inmiddels een hoop reviews gelezen van mensen die van een behoorlijk koude kermis zijn thuisgekomen.

Een dispuut of geschil

Hoe werkt zo’n geschil of dispuut insturen eigenlijk? Dat is ook nog wat. Daar had ik ook nog geen ervaring mee en inmiddels sta ik tot mijn knieën in het water, figuurlijk gesproken. Zoveel nattigheid voel ik inmiddels! Je hebt namelijk bij het insturen van een dispuut twee opties:

  1. Verzoek om geld terug en retourneren van het product
  2. Verzoek om (gedeeltelijk) geld terug en het product houden

Ik koos voor optie twee, met verzoek om terugbetaling van het volledige bedrag. Terugsturen van de potloden kost mij 30 euro. Dat is meer dan de helft van wat de potloden mij gekost hebben.

Het kiezen voor een optie wordt door AliExpress gezien als een ‘voorstel doen’. Dus met mijn keuze heb ik een ‘voorstel’ gedaan aan de leverancier. Die krijgt vervolgens de mogelijkheid om te kiezen voor:

  1. accepteren of
  2. afwijzen
De leverancier aan zet

Deze leverancier, in mijn geval meneer (of mevrouw?) Coco Lee van EST STORE (onthoud die naam en mocht je na het lezen van deze blog nog steeds de behoefte voelen om te gaan winkelen bij AliExpress, mijd déze leverancier dan in elk geval als de pest!), heeft mijn verzoek dus afgewezen. Reactie: “I have send right” en “No refund, no return”. Oftewel, geen geld terug, geen recht op retour. Dit wordt door AliExpress wederom als een verzoek aan mij gezien, een tegenverzoek, en ik kreeg de kans die te accepteren of af te wijzen. Uiteraard koos ik voor het laatste.

AliExpress - Marco Renoir - brekende puntenBewijs sturen

Dan heb je nog een extra mogelijkheid. Je kunt als klant bewijs insturen. Dus ik heb de video die ik had gemaakt, en die in mijn vorige blog staat, tot vijf keer toe geüpload, maar hij wordt gewoon niet geaccepteerd! Twee foto’s van de verkrummelde punten werden wel geaccepteerd. Tenslotte heb ik maar een plaatje gemaakt met daarin de link uitgetypt waar mijn video te vinden is, met het dringende verzoek dit te lezen.

Hierop is verder geen enkele reactie gekomen, en AliExpress gaf aan dat zij op 1 december uitsluitsel zouden geven. Zij gaan bepalen wat er nu moet gebeuren. En inmiddels had ik daar nul komma nul vertrouwen meer in! Ik heb overigens nog steeds de mogelijkheid nu om alsnog het ‘tegenvoorstel’ van de verkoper te accepteren, waarmee ik in feite al mijn rechten overboord gooi. Ik mag ook nog steeds een tegenvoorstel doen. Waarbij ik als enige optie nog krijg om de potloden te retourneren. Zelfs als ik mijn geld terug zou krijgen voor de potloden ben ik zo’n dertig euro kwijt aan verzending naar China en dan heb ik er niks voor terug. Dus die optie mogen ze op een plek waar het altijd donker is steken.

Wachten op het oordeel van Ali

Tijdens het wachten op het oordeel ben ik ook wat meer reviews gaan lezen op internet, en daar word je niet door gerustgesteld. Alibaba en AliExpress… het begint een beetje te lijken op Ali Baba en de veertig rovers… Wees voorzichtig waar je je geld naartoe stuurt!

Wat als je toch wilt bestellen?

Tips voor als je tóch bij AliExpress wilt bestellen (dit advies geldt voor mensen in Europa, met name Nederland, maar ook België en Spanje bijv.):

  • Bestel nooit voor meer dan € 22,50 (incl. verzendkosten!). Dan loop je in elk geval geen risico dat je btw moet bijbetalen. Ook is je verlies te overzien mocht je echt troep toegestuurd krijgen, of helemaal niets ontvangen.
  • Kijk goed hoeveel bestellingen de leverancier waar je iets wilt kopen al heeft gehad.
  • Lees de reviews die een leverancier heeft gekregen.
  • Kijk of de leverancier garanties biedt, dat doen ze namelijk niet allemaal (en als ze het wél doen zit je nog niet safe, want ook EST STORE beweert dat je je geld terug krijgt als het product niet goed is en ze hebben veel positieve reviews. Het zegt uiteindelijk allemaal niets!).
  • Calculeer in dat hetgeen je hebt besteld lang onderweg is en soms helemaal niet aankomt en
  • dat je bestelling wel eens heel erg kan tegenvallen, omdat het meestal toch Chinese rommel is.

Na de afgelopen tien maanden meerdere bestellingen bij AliExpress te hebben gedaan, waarvan een heel aantal naar redelijke tevredenheid, en vele waarschuwingen die ik in de loop der tijd al her en der gelezen heb, ben ik tot de slotsom gekomen dat ik geen bestellingen meer ga plaatsen bij AliExpress. Zelfs als ik nu ineens toch mijn geld terug zou krijgen, ben ik er klaar mee. Als ik online wil kopen ga ik wel naar Amazon, of naar zelfstandige winkeliers al dan niet online. Dan kost het meer, maar je hebt je spullen veel sneller in huis met een heleboel minder stress.

Update

Aliexpress - Marco Renoir - Bewijs van verkoper EST store, Coco LeeAliExpress heeft zich inderdaad op 1 december uitgesproken en de verkoper heeft nog even een foto van zijn ‘bewijs’ geuploadt. Dat bewijs bestaat uit een foto van een blik Marco Renoir potloden. Met daarbij nog de opmerking “this is pencil why not work”… waarmee hij duidelijk laat zien dat hij zich óf van de domme houdt, of gewoon mijn foto’s en video niet heeft bekeken.

Het oordeel van AliExpress is tegen mijn verwachting in, in mijn voordeel. Ze hebben mij twee nieuwe voorstellen gedaan. Het eerste voorstel is om de potloden te houden en € 33,46 retour te krijgen. Het tweede voorstel is dat ik de potloden terugstuur op mijn kosten en dan mijn volledige aankoopbedrag retour krijg. Maar wat ik hierboven al schreef, dan ben ik zo’n dertig euro kwijt en heb dan helemaal niets meer. En dan moet ik nog maar afwachten of ik daadwerkelijk mijn geld terug krijg.

Voorstel geaccepteerd

Het eerste voorstel tot het houden van de potloden en € 33,46 terug krijgen heb ik geaccepteerd. Daar kan ik mee leven, hoewel het nog steeds niet fair is gezien de beloftes die in de EST STORE gedaan worden. Maar ik heb mijn les geleerd. Geen zaken meer doen met China. Want nu ik dat voorstel heb geaccepteerd, moet ik maar wachten of ik inderdaad geld terug ga krijgen. Ik houd je op de hoogte!

Laat je in de reacties hieronder weten wat jouw ervaringen zijn met AliExpress?

Om je te laten zien hoe het eruit ziet bij AliExpress en hoe het hele verloop is geweest van dit geschil, heb ik er een album van gemaakt met screenshots. Die kun je allemaal hier bekijken.

Bedankt voor het lezen!

Als je andere mensen wilt laten weten hoe het er bij AliExpress aan toe kan gaan, deel mijn blog dan op social media als Facebook en Twitter!

Reageer

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Bekijk Ook

zomerchallenge week 1

Zomerchallenge bij Hobbycompleet de Duif – Week 1

Vandaag liep ik weer tegen iets leuks aan op Facebook. Bij Hobbycompleet De Duif was vandaag de aftrap van de Zomerchallenge! (Ja, wéér diezelfde hobbywinkel. Ik zei in de vorige blog toch al dat ze één van mijn favorieten zijn?!) Maar goed, zomerchallenge dus. En ...

bingo

Bingo voor creatievelingen… en jij kunt ook meedoen!

Bij één van mijn favoriete hobbywinkels in Nederland houden ze een maandelijkse bingo op Facebook. Welke hobbywinkel dat is vertel ik je verderop. Ik vond het idee zó leuk, dat ik besloot eraan mee te doen. Het werkt heel eenvoudig: aan het begin van de ...

update

Kleine update: wat doe ik tegenwoordig?

Voordat ik weer vaker blogs ga plaatsen, even een kleine update. Ik hoor je denken “dát heeft lang geduurd!” Euhm…. tja… sorry… Ik blog eigenlijk nooit meer, het kwam er niet van en de drempel werd steeds hoger. Maar toen ik laatst een heel verhaal ...

Geen producten
error: Deze tekst is copyright beschermd!!